5 de febrer del 2023

Del 19 de setembre al 8 d’octubre del 2022

(3 setmanes)

Feli, Mª Carme i Núria

Aquest estiu no hem sortit enlloc, un estiu complicat, hem estat a casa passant molta calor, la Núria ha treballat tot el mes d’agost i la veritat ara que per fi te vacances  necessitem respirar, agafar força i sobretot, canviar d’aires.

Ja de per si mateix, nosaltres som rondallers, agosarats, no ens espantes les distàncies i hem dit... anem fins a Noruega? Intentem veure Aurores?, ens informem una mica i tenim bastant a favor, la lluna, les possibilitats, l’únic que queda molt dubtós és la meteo, ha de fer molt bon temps, això no és a nostres mans.

Tot i així ens encoratgem i som-hi!!!

Sempre tenint present la distància. És molt lluny.

Recomenacions:

Tothom que vulgui fer el viatge a Noruega cal que tingui en compte la immensitat del país. Recórrer Noruega comporta entrar en un món on el rellotge s’atura, les carreteres són molt lentes, no pas perquè el ferm sigui dolent, però no s’avança. Hi ha corbes, obres, trams estrets, molts ports de muntanya, molts túnels, Ferrys, velocitat controlada. Tot fa que el ritme sigui lent així que no avances com estem acostumats.

És important organitzar llocs d'interès. Fiords, cascades, esglésies de fusta, ciutats, excursions, glaceres, illes... I, prioritzar.

Per fer visita a tot, es necessiten mesos. Nosaltres portem tres anades i no ens podem queixar de tot el que hem visitat.

Aquest viatge l’hem organitzat per fer vida a l’autocaravana i sobretot estalviar el que podem, així que omplim de menjar i necessitats al màxim.

La fita, veure Aurores boreals.

Dilluns 19 de setembre del 2022

Sortim de Terrassa a les 9h del matí

Amb, Quilòmetres 61.584

Travessem França, molt bé, bona autopista, si que hi ha camions però anem amb un trànsit prou fluid. Amb paciència anem rodant fent una bona tirada, a l’alçada de l’Alsàcia decidim aturar a fer nit a Eguisheim. Ja és fosc a l'arribada, estem una mica cansats tot i que hem fet conducció compartida.

L'Àrea és plena però fem nit a l'aparcament del costat

Coordenades Àrea d'Eguisheim N 48.040696, E 7.308807

Quilòmetres  62.666

Dimarts 20 de setembre del 2022

La nit molt tranquil·la, penso que el cansament ha ajudat i la veritat hem descansat.

Matí amb un bon sol i una temperatura deliciosa…9 graus!!!!! Quines ganes de frescor! Esmorzem i diem, vinga anem a fer una passejada per Eguisheim? i si, abrigadets, sense massa gent.

Acostumats a fer-ne visita a l’estiu o bé per Nadal, quina diferència!!!

Ens aturem a la Place du Château Saint-Léon, molt bonica, amb una font al mig on hi ha una estàtua de Sant León IX.

Just al darrera s'alça el Castell Bas d’Eguisheim construït amb planta octogonal l’any 720 pel Duc Eberhard.

L'ambient que coneixem en l'època nadalenca és molt diferent, no hi ha llums, ni boles, ni olor de vi calent,  però ara hi ha moltes flors que engalanen aquest bonic poble.

I no podem pas marxar sense apropar-nos a la  Rue du Rempart on hi ha Le Pigeonnier, lloc emblemàtic d'Eguisheim y de tota l'Alsàcia, anys enrere era un colomar, però actualment està tant decorat amb plantes i flors, sumant que el lloc té una bona ubicació, en resum… un bon racó per retratar.

Tornem a l'auto, ens hem trobat un paperet informatiu dient que hi ha un altra àrea a disposar, en poso la informació.

Ens posem en marxa per buscar l'autopista d'Alemanya.  Avui torna a tocar rodar, rodar i amunt que fa pujada!

L'autopista d'Alemanya és gratuïta, però hi ha “mooolt” trànsit, moltíssims camions, cotxes amb alta velocitat, molts carrils quins realment s’omplen, i, tot sovint obres, et fan canviar a l'altre costat, reduir la velocitat, en fi un seguit de fets que t'alenteix el trajecte. Recomano molta paciència per fer la travessa alemanya.

El dia ja ha caigut, busco àrea passat Hannover,

Coordenades Bad Fallingbostel N 52.895448 E 9.769541

Aquesta àrea a l'estiu tens dret a banyar-te al llac i fer hi activitats, ara és gratuïta i sens dubte no et ve massa de gust banyar t'hi, però hem buidat i omplert la mar de bé, un lloc bonic i tranquil.

Quilòmetres 63.386

Dimecres 21 de setembre del 2022

Nit freda i un bon sol que va escalfant, en uns 200 Quilòmetres arribem a Puttgarden, aquí agafem Ferry per travessar a Dinamarca. Hi ha molta freqüència de vaixells, poc hem hagut d'esperar. Aparquem, sortim a l 'aire lliure i en uns 30 minuts ja som a terra danesa.

Cal fer uns quilòmetres més fins arribar al túnel-pont que ens ajuda a travessar fins Suècia.

Avui procurarem aturar per fer nit a bona hora, aquests dies enrere hem arribat al lloc negra nit, busco un lloc més proper. Veig una àrea que és un club nàutic, no és gratuïta però té bones valoracions, electricitat, Wifi, bones dutxes. Penso que un bon lloc, i el millor, bones vistes.

Gaudim d’una meravellosa posta de sol en mig de barquetes.

Coordenades Halmstad sedeny N 56.65975 E 12.851668

Quilòmetres 63.946

Dijous 22 de setembre del 2022

Deixem el bonic aparcament del club nàutic i amb un bon sol toca fer carretera.

Ja entrem a Noruega, es fa notar, amb unes bones vistes.

Hem parlat per valorar per on fem la pujada i hem pres la decisió.

Hi ha possibilitat de pujar pel costat de Noruega amb el seu encant, fiords, ports de muntanya, carreteres amb velocitat molt controlada, 30, 60 i pocs trams a 80 quilòmetres, túnels, Ferrys i això tot amb paisatges meravellosos.

O bé, pujar per Suècia, carretera molt més àgil, i a la vegada molt monòtona.

La nostra fita és ser al nord de Noruega els dies 29, 30, 1 i 2, ja que hi ha un bon nivell d’aurores, la lluna es nova així que hem de ser-hi, si o si. Per tant, decidim fer visita d’algun lloc que no coneixem, pel costat de Noruega, visitem llocs nous i aprofitem el temps.

Doncs  comencem!

Aviso! El rellotge s’atura quan entres al país, no tinguis pressa, no comptis quilòmetres, flueix, flueix, fora nervis. A mi m’ha costat. Però no me'n queda un altra.

A les 5 ja fosqueja, i mig plovisqueja, busco una àrea, per cert molt encertada.

Coordenades Kviteseid N 59.402806 E 8.486493

Quilòmetres 64.500

Divendres 23 setembre del 2022

Aquesta nit ha plovisquejat, suau, però constant. Tenim intenció de fer visita a cascades, comencem la ruta mig amb pluja, a mida que avança el dia va millorant.

Pugem un port i el baixem. La vegetació a dalt de la muntanya ens explica el fred que hi fa.

La primera cascada és la de Låtefossen, també li diuen les bessones doncs cauen una al costat de l'altra, esquitxen moltíssim però nosaltres allà. Una mica més amunt n 'hi ha una altra, l’aigua baixa amb molta empenta esquitxant a tots els vehicles que passen per la carretera.

Dinem al mateix aparcament.

Fem carretera i passem per camps i camps de pomeres. La poma matèria prima per elaborar la sidra i molt important en aquesta regió de Hardanger.

Sembla impossible que aquest clima els vagi bé, doncs per la fruita que veiem, ha de ser òptim.

Hi ha paradetes on pots comprar-ne una bossa, aturem doncs tenim curiositat pel gust d’aquestes magnifiques pomes, hi ha una capseta on poses els diners i si et cal canvi doncs, tu mateix.

La veritat quedem una mica copsats, sense voler pensem... a nostra terra, quant duraria la capseta plena de diners? I les pomes?

En comprem una bossa i gaudeixo dels arbres tan plens de pomes vermelles i grosses.

Seguim el camí cap  a trobar la cascada de Skjervfossen, és molt maca, t'hi pots acostar fins al peu.

Com a curiositat busquem els banys ja que són tot un espectacle, tenen un terra de vidre i pots veure el riuet com passa i bones vistes a la muntanya. A més a més són super nets, amb aigua calenta i decorats amb bon gust.

Deixem aquesta cascada i ara ens sorprèn un túnel amb dues rotondes ben il-luminades, molt curiós.

Següent parada Tvindefossen. Aquesta cascada potser menys anomenada però ens agrada molt.

Ens acomiadem de cascades en aquest viatge tot i que mentre fas ruta n'hi ha moltes de més o menys cabdal, però maques.

Posem direcció Flåm, un aparcament que possiblement a l'estiu estigui a petar, doncs és just en un fiord on hi entren vaixells de creuers, per fer excursions i agafar el tren d'alta muntanya.

Trobem espai de sobres i fem nit molt tranquils, un altre cop en un entorn preciós.

Coordenades Flåm N 60.865236, E 7.117224

Quilòmetres 64.841

Dissabte 24 setembre del 2022

Tal i com diu la meteorologia és presenta un dia assolellat, anem a l'estació i traiem bitllet per pujar al tren de Flåm. He llegit que és interessant doncs puja fins dalt de la muntanya i hi ha bones vistes.

Ja som dalt, el tren verd per fora i per dins un aire “vintage”, la tapisseria, la fusta, les parets entapissades, tot molt rosat però bonic.

Es molt llarg, hi ha gent però molt d’espai, s'incorporen grups del creuer atracat allà mateix. El tren puja, va xiulant i es veuen bonics paisatges, recomano buscar seients amb finestra que es pugui baixar, així les fotos segur que queden bé.

Quan arribem a la cascada el tren s'atura i deixen baixar, 5 minuts, retratem i cap dalt.

En temps d’estiu apareix una “nimfa” fent uns balls a peu de cascada, li dóna un caire una mica màgic. Nosaltres hem tingut el plaer de veure-la i potser millor ja que tenim bastanta “vergonya aliena”.

Anem pujant fins a Myrdal. Aquí hi ha qui lloga bicicleta i fa la baixada rodant. Hi ha qui fa excursions. Activitats per a tots els gustos. Nosaltres tornem a pujar i cap a Flåm.

Aquest tren té un encant, els paisatges, els vagons, però la veritat l'he trobat una mica car.

Fem passejada per la botiga de “souvenirs” i veiem tantes coses que comprem per a tothom, també entrem a un “Super Coopp” per comprar una mica de fruita.

Dinem i agafem carretera. Avui toca travessar el túnel més llarg del país, 24,5 Quilòmetres.

Enfilem port de muntanya, el baixem i altre cop amunt. Ens agrada tant on som, que decidim fer-hi nit.

Molt fred som dalt de la muntanya

Coordenades N 61.665427, E 8.185044

2, 2687 Bøverdalen, Noruega

Quilòmetres 65.0129

Diumenge 25 de setembre del 2022

Hem descansat i una nit molt tranquil·la, val a dir que a mi, aquests indrets tan apartats no m'agraden massa, em fan estar anguniosa. Penso, i si ens trobem malament, d'aquí no sortim si no és en helicòpter.

Nit ben fresca, esmorzem en pau, mai millor dit i... a baixar tot el que hem pujat, els paisatges no poden ser més preciosos i diversos, veig moltes granges, vaques, ovelles, i al fer un dia tan esplèndid només se m'acut agrupar les fotografies per colors, això és deformació professional.

Jo diria que hem vist tot el mostruari d'un "Pantone"

Colors càlids:

Ara vermells

Ara blaus

Ara verds

Dia de viatjar i gaudir de les vistes.

Al llarg del dia veig moltes granges, em recorden un conte que tinc a casa i he explicat molts cops als meus nets. Sento certa melanconia.

Avui tornem a fer nit prop de l’aigua en un entorn maco i ambientat amb olor de bolets, n’hi ha molts, imagino molt verinosos però tan bonics! sembla que en un moment u altre apareixerà algun nan per veure que és el que està passant.

Coordenades N 64.339253, E 12.334954

Heiavegen 1035, 7760 Snåsa, Noruega

Quilòmetres 65.524

Dilluns 26 de setembre del 2022

Tornem a rodar, un dia més amb un sol radiant, carreteres a l'estil del país, obres, velocitat controlada, ports de muntanya, rodejar fiords, tot molt entretingut però molt bonic.

Aturem a l'edifici Àrtic Cercle Centre, ubicat a la E6 a 80 quilòmetres de Mo i Rana i a 150 quilòmetres de Bodo. Hi ha muntat un complex comercial amb restaurant. Sembla que ens diu als viatgers, benvinguts ja heu creuat el cercle polar àrtic.

Baixem, fem foto amb molt vent i fred, de fet la fotografia parla per ella mateixa.

El fred ja és fa notar.

La tarda cau i nosaltres fidels a l'aplicació Park4night busquem on fer nit, és només un aparcament però hi estem molt bé, hi ha bona vista i estem arrecerats doncs fa moltíssim vent amb xiulet inclòs.

Jo vaig veient com cau el sol, mare meva quines imatges!!!!

Coordenades Elvkroken N 67.593132, E 15.879402

Quilòmetres 66.044

Dimarts 27 de setembre del 2022

I avui més quilòmetres, però veiem que cal agafar Ferry, una bona opció ja que t’estalvies carretera, arribem al port de Bognes,  una sorpresa doncs, només n’hi ha un, volíem anar cap a Narvik, però no funciona, ens fan anar fins Lodingen, illes Lofoten, sembla ser que hi ha obres a la carretera direcció Narvik.

Costejar les Illes i fer la travessa més amunt de Narvik, és una gran volta però com que portem el ritme noruec, no ens afecta, diem, mira visitem Lofoten amb un sol radiant cosa poc habitual.

Carretera amb paisatges preciosos doncs tens fiords i altes muntanyes al costat.

Coordenades Samuelsberg N 69.537427 E 20.377606

És una àrea de carretera, a tocar el fiord, ample i molt tranquil·la. Amb molt bones vistes, una cascades, un ramat d’ovelles pasturant i el fiord amb una muntanya ben nevada.

Quilòmetres 66.464

Dimecres 28 de setembre del 2022

Avui torna a ser dia de viatge, el sol radiant i uns espectaculars paisatges. Es va acostant la franja bona per veure aurores, però encara falta ja que els bons dies són a partir de dissabte. El Felí diu, que us sembla si ens arriben a Nordkapp? Com si fos a la cantonada!. Nosaltres diem, ja no ve d'un dia més asseguts al cotxe, anem-hi a veure de quin color el veurem, doncs cada vegada que hi hem pujat l’hem vist diferent. Amb pluja, amb vent huracanat, amb temperatura gèlida, amb boira baixa, amb sol... .

Anem entrant a plena tundra, uns paisatges preciosos, la vegetació, les llacunes, els rens, una muntanya, una plana, els colors rogencs, taronges i verds tot és molt bonic.

Però de sobte un soroll provinent del darrera, hem punxat i com si d'un miratge és tractés després de tanta tundra i res més, una petita benzinera amb quatre cases, cop de volant i aturem. El poblet es diu Skaidi.

Mare de Déu!!! Les dues rodes bessones totalment buides.

Telefonem assistència Racc, l’operador ens localitza i diu que en uns 60 minuts rebrem una trucada del mecànic, sobretot estem atents.

Els 60 minuts es fan llargs, pels nostres caps els pensaments són molts i diversos.

En una hora telefona un noi noruec parlant amb anglès, un “anglès noruec”, sort de la Núria que l’entén. Ens diu que vindrà en unes 4 hores, desmuntarà rodes i tal i com diu la cançó…"aviam què passa "

Aquestes hores és fan interminables, fem suposicions, estem espantats, pensem de tot. De positiu poc. Jo desfogo fent ganxet, com he vist tants rens només se m’acut fer aquest animaló. El ganxet vola, els nervis el fan anar. També vaig sortint fora doncs el sol s’amaga ensenyant colors molt bonics, és el millor.

Ja és negra nit, s'acosta un camió grua, el mecànic amb un llum al front, mira, i diu, buf, aquest accessori no m’agrada, treu la peça que el Felí hi va posar per tal d'inflar la roda amb mes facilitat, posa aire i ens recomana aparcar davant del seu taller i esperar al mati doncs a les 7 ja funcionen.

Es compromet buscar dues rodes per poder fer canvi.

Molt nerviosos anem a dormir.

Coordenades Taller N 70.431861, E 24.510916

Quilòmetres 66.792

Dijous 29 de setembre del 2022

A les 7 ja desperts i esmorzars esperant la resolució. Sortim a fer una ullada i veiem com la roda inflada encara aguanta, quina sort. Clarament demostrat que la peça va fer que s’anés desinflant i a la vegada va malmetre la seva bessona.

Jo surto a passejar i veig una "caseta sauna". Tot el viatge m’han cridat l’atenció doncs gairebé totes les cases tenen la sauna al jardí.

M’hi acosto i faig el tafaner, faig fotos, ho he trobat molt curiós. Realment som en un altre món.

Per fi surt el mecànic  del despatx, és veu que ha estat buscant rodes per tot Noruega, no en troba, són rodes antigues i en aquest temps només tenen rodes de neu, és el que hi ha. Potser a Oslo però tarden una setmana a pujar, ja ho sabem ja! El que es tarda des de Oslo.

Diu però, que un poble a 80 quilòmetres en tenen dues, que si volem acostar-nos hi, així que amb la roda de recanvi i la inflada, anem cap allà.

Arribem a un petit taller, on hi fa un fred espantós, hi ha un noi de poques paraules, posa el gat, mal posat, li rellisca, l'auto fa una gran sotragada, ai! Ai! Ai!. Mira rodes i diu, confusió, no són les mateixes. Desapareix amb el telèfon a la orella, l’auto sense rodes i nosaltres esperant.

Fins que arriba el pare. No ens diu res de nou, no hi ha rodes en tot Noruega, pot ser a Oslo però no garantit.

Ja molt, molt farts, diem torna a muntar les rodes, la de recanvi i la inflada, sobretot, estreny-les bé!. Jo ja imaginava la roda rodant sola, degut a les habilitats d’aquell xicot.

Arranquem, aturem i diem… Que fem???

Circulem amb una roda de recanvi i l'altra reinflada. Doncs això no ens aturarà. Prudència i endavant!!!!

Doncs a Nordkapp falta gent!

A partir d'aquest moment el Felí esquiva tot forat i pedreta que hi ha pel camí, però nosaltres direcció a tocar el cel.

Pel trajecte veig vaques d'una raça molt curiosa, em fa gràcia. Són vaques amb cinturó.

Anar a Nordkapp, és una de les fites de tot autocaravanista. I la pregunta és... Perquè???? Doncs per començar, el trajecte, tot tan diferent, els colors de la tundra solapant-se amb llacunes, sota l'ombra d'unes muntanyes repelades que sembla esperen ser abraçades pel mar. Gavines i més aus qui s'acosten a les platges per fer-hi una bona remullada. Una casa aquí, dues més enllà, normalment de color vermell. En mig ramats de rens amb el seu grunyit mentre mengen herba sense parar o bé rumien al sol, sempre molt atents. Travessar el mar per un túnel que fa una baixada i després una pujada, t’adones senzillament on ets.

Quan per fi ets dalt, amb un vent molt fort i envoltat de penya-segats, tens la sensació de ser molt a prop del cel, una pau t'envaeix i sobretot una llibertat increïble, res t'oprimeix.

Potser tot això és, el que busquem els autocaravanistes. Ah!! I no en tenim prou amb una visita, Nordkapp atrau, cal tornar-hi.

Avui el veiem buit, poques persones, el sol s'amaga per un altre costat, no pas com l'estiu, però també és bonic.

Estem sopant i rebem avís d'aurores. Som una mica inexperts, ens costen de retratar. Però les hem començat a conèixer.

Estudiarem com s’han de copsar i de ben segur ho aconseguirem.

Bufa el vent, jo dormo igual que si fos en un balancí, però imagino que amb el mal dormir d'ahir i pensar que les aurores estan pel meu damunt, avui si descansem.

Coordenades Nordkapp N 71.168961  E 025778966

Quilòmetres  67.073

Divendres 30 de setembre  del 2022

Fa un sol espectacular, no hi ha ni una boira, ben abrigats, perquè això si, fa molt fred, ens acostem al monument de la terra, tan emblemàtic aquí dalt. Som sols, fem totes les tonteries hagudes i per haver, verticals, rodes, saltirons, ara miro allà, ara d'esquena, ara l’aguanto amb una mà, ara amb les dues....

Una passada, generalment sempre has de demanar permís doncs hi ha moltíssima gent. Anem fora de temporada. Normal.

Veiem penya segats, escultures, en fi una bona volta.

La botiga i el recinte no obra fins a les 11, ja ho coneixem, hi ha un cinema, una capella, informacions vàries i una bona botiga però decidim no esperar, ens convé anar baixant doncs avui vespre ja és bon dia per veure aurores.

Ens acomiadem de Cap nord i gaudim del paisatge que està totalment il·luminat.

De sobte comencem a veure rens, tal quantitat que jo diria centenars, al costat de la carretera fins on t'allarga la vista. Quina meravella!!!. Aturem l'auto doncs és van desplaçant i amb molt silenci i les finestres obertes els veiem com mengen sense parar, fan un grunyir particular, sempre atents pel que pugui passar i desconfiant de qualsevol soroll.

Quina felicitat veure'n tants i tant a prop.

Tornem a engegar i cap al fiord, avui he posat una àrea a Burfjord,  boniques vistes amb unes muntanyes que em recorden Montserrat, però amb barquetes. Molt preciós.

Ja sopats rebem avís d'Aurora, apa! Abrigadets al màxim i a peu d'auto comença la funció.

Mare meva ! I com hem fet els deures amb càmera i mòbil, avui si que les podem copsar.

La Núria ben equipada amb trípode i fent saltirons per no glaçar-se retrata que retrataràs, jo mòbil repenjat al retrovisor de l'auto faig el que bonament puc.

Estem molt contents per fi hem vist el que tant desitjàvem.

Entrem a l'auto d'una peça, glaçats, calefacció al màxim i a descansar.

Coordenades Burfjord N 69.940976 E 022.046480

Quilòmetres 67.399

Dissabte 1 d'octubre del 2022

Avui al despertar veiem el paisatge tot blanc, una bona gebrada. Era d’esperar amb la temperatura de la nit .

Quan veig el banc de fusta tan blanc no dubto en sortir de l’auto per poder fer-hi dibuixos.

Avui ha estat un “Bon dia” per enviar a familiars i amics, bonic i original. Ens posem en ruta, els paisatges segueixen sent més que preciosos i el temps encara el tenim assolellat, el cel molt clar. Tot a favor per aquesta nit veure més aurores.

Anem direcció Tromsø, més paisatges impressionants.

Ens convé anar a un càmping, dutxes generoses, rentar caps. A la mateixa ciutat n'hi ha un. Està ubicat molt a prop del famós Pont de Sandnessund, i té una parada de bus amb el que pots acostar-te al centre amb facilitat.

Està molt plè però ens donen un bon lloc. Perfecte!

Fem unes boníssimes dutxes i anem a fer visita a la ciutat. Agafem el bus fins el centre.

El que no podem deixar de visitar:

- La Catedral Àrtica, en realitat es diu Església de Tromsdalen.

- L’estàtua de Ronald Amundsen, un expedicionari polar famós.

- Fer una passejada per la zona portuària.

- Tromsø també té casetes de colors.

- Prop del mar s’alça el monument al caçador àrtic, representa un balener amb la seva barca, pescant amb un arpó.

- La Biblioteca pública amb una construcció molt moderna, amb insòlites formes parabòliques.

- La Catedral de Tromsø d’estil neogòtic.

- L’aquari Polaria i el seu edifici avantguardista.

- I també és important el telefèric Fjellheisen, des d’on es pot veure la ciutat i rodalies.

- Passejar pel carrer principal, l’Storgata, una avinguda plena de cases acolorides, botigues, bars. Per on hi passegem tranquil·lament, no trobem massa gent, això si molt empolainats i molts seguidors de futbol, segur hi ha partit, uns blaus i d’altres vermells. Els bars estan plens.

Jo avui he fet societat, trobava a faltar trepitjar una ciutat, poder entrar a botigues, no gaires, avui és dissabte i tot és tancat. Però hem pogut viure l’ambient d’una ciutat nòrdica.

I per concloure i a la vegada fer temps a que enfosqueixi i hora perquè apareguin aurores, decidim anar a una pizzeria a sopar, veiem un “Pepes Pizza”, perfecte!

Quan sortim, la baixada de temperatura ja és considerable, ben abrigats esperem el bus i quan arribem a la nostra parada. Despleguem el mapa i busquem la situació on trobar un bon lloc per veure “aurores”.

Ens endinsem per un bosquet, passem un petit club nàutic, fins una mena de camí per esportistes i passejadors de gossos. Ens instal·lem, la Núria amb el seu trípode i jo... em fa cosa dir-ho però és real. Veig una paperera de caques de gos, em va just a la mida per repenjar el mòbil, la pudor no puc explicar-la, el fred extrem, però al moment, comença la festa!

Crec interessant donar una mica d’explicació.

Perquè es produeixen les aurores boreals?

El Sol és l'estrella del nostre gran Sistema Solar, emet llum i escalfor en forma de partícules.  Algunes d'aquestes partícules arriben al nostre planeta en forma de vent solar, però nosaltres no les podem veure, quedant  atrapades en la magnetosfera del nostre planeta.

Els camps electromagnètics de la Terra qui constantment funcionen com a imants, belluguen aquestes partícules i les arrosseguen cap l'atmosfera dels pols, topant contra els gasos que hi ha en ella, formen com a conseqüència una llum visible en els cels nocturns d'aquesta zona.

Perquè són de diferents colors?

Depenent de la distància i del gas que es troben al xocar, adquireixen un color o un altre.

Si topa contra oxigen el color es mostra vermellós.

Si xoca amb oxigen i hidrogen el color que apreciem, és verdós.

I si es troba amb hidrogen, el color és més de tons blaus.

Diem doncs, que les aurores són molt capritxoses, apareixen, desapareixen, ballen, fan estructures molt variades, ones, rínxols, arcs, bandes, raigs tremolosos. I, de la mateixa manera que apareixen poden desaparèixer deixant-te amb companyia d'un cel estrellat.

Veure l'aurora boreal en directe, per a mi, ha estat un somni fet realitat. Les sensacions que he sentit em són difícils d'explicar. Em quedo en que això és vida, que hi ha uns fenòmens que l'ésser humà mai podrà controlar, que formen part del món on vivim. M'han donat més motius per estimar el nostre planeta, CUIDEM-LO!!!

Gràcies estimat Feli pel esforç de conduir tants i tants quilòmetres.

Gràcies Núria per ser amb nosaltres, puntal a l'hora de defensar l'idioma, per fer unes fotos tan precioses i ajudar-me, amb tot, sobretot a entendre una part del mòbil que no coneixia, de rellevant importància per poder copsar aurores.

I gràcies a tots plegats aquí jo inclosa per resistir un fred espantós de -2 graus o més, que fa no sentir dits, ni peus, ni cara. El cos agarrotat, el clatell esmorteït. Molt, molt dur.

Ara bé, valoració super positiva

Recomanacions:

Fer seguiment de les App existents.

Portar roba molt abrigadora.

Trípode indispensable.

Ajustar càmera/mòbil segons indicacions.

Obligatori lluna nova.

Cel net.

Paciència.

I…SORT

Després d’aquesta explicació o millor dit transmissió de sentiments, estem molt emocionats, les aurores tenen un bon color, verdós i no paren de bellugar. Apareixen damunt del mar o darrera la muntanya. Estem  al·lucinats.

Jo em desplaço cap on és la Núria i el Feli, a les fosques, mig enlluernada i molt agarrotada i... patam!!! Quina caiguda! Quin mal! El genoll ha rebut, respiro, m’aixequen però... cal continuar, no podem perdre aquelles imatges tan meravelloses i fantàstiques. El genoll fa mal, però ni ho recordo.

Fem una estona més fins que ja estem prehipotèrmics. Quin fred tan espantós!!!!!!! -2º

Recollim i com puc caminem dos quilòmetres fins el càmping.

Ho he trobat molt lluny, de bracet i per fi arribem.

Ja dins l'autocaravana miro el genoll, hi ha una pelada però el més impressionant és la inflor exagerada, hi ha un bony com un meló “Cantaloupe”. Una frega de Trombocid i a estirar. Demà serà un altre dia.

Dormim recordant que ho hem aconseguit i hem pogut veure les tan desitjades aurores.

Coordenades Càmping Tromsø 69.647388, 19.014906

Quilòmetres 67.587

Diumenge 2 d'octubre del 2022

Quan despertem i veiem tota la vegetació gelada, haig de sortir i retratar. El genoll ben inflat, no tant com ahir, fa mal, però jo no puc deixar de fer fotos, el glaç fa unes formes molt boniques semblen estrelles, jo retrato i retrato. Fa un fred que pela.

Buidem, omplim i direcció les Illes Lofoten, avui hi ha nivell 6 de visualització d’Aurores, el màxim d’aquests dies, anem a Harstad, des d’on hi ha bona visió.

El trajecte preciós, hi ha un sol radiant acompanyat d’uns núvols que fan més bonic el paisatge.

Jo que soc una mica patidora, penso, ui, ui aquests nuvolets.

Arribem al poble de Harstad, és gran, busquem l’àrea, hi ha bastantes obres, no és pas un lloc bonic, pare i filla fan una volteta pel poble, jo em quedo doncs la cama no està en la millor situació.

I si, els núvols van cobrint el cel. Diria que avui no serà una bona nit.

Efectivament, l’aplicació Aurora notifica que hi ha gran probabilitat, això si, si el cel és clar.

Decebuts però a l’hora realistes, ens adonem de la sort que hem tingut, les hem vist en tres llocs diferents, i... quants turistes programen un vol, un hotel, una visita i resulta que s’acosten les boires tapen el cel i no veus res de res, ni una estrella.

Donem Gràcies a Déu, per l’experiència viscuda.

Anem a descansar i posem punt i final a la nostra expedició.

Cal anar baixant, som molt lluny.

Coordenades Harstad N.68.800074, E.16.547548

Quilòmetres 67.885

Dilluns 3 d'octubre del 2022

Ens despertem amb un dia griset i plovisqueja, sembla que Noruega ens vol mostrar tal i com és generalment, vol fer-nos saber que tots els dies assolellats han estat un gran regal. Així que, tornem a donar gràcies.

Avui dilluns comença la baixada, travessem la península, port de muntanya amunt i avall, no ens cansem de veure els bonics paisatges.

Entrem a Suècia per fer la baixada per aquest país.

El paisatge canvia radicalment, boscos de coníferes a banda i banda. Quilòmetres i quilòmetres sempre el mateix.

Aturem a l’àrea de Töre Suècia Kalix Kommun, Coordenades 65.907496, 22.654961

Quilòmetres  68.455

Dimarts 4 d'octubre del 2022

Tornem a viatjar, Suècia avall, sense canvis, sense variacions. Boscos i més boscos. Camions carregats de trons i poc més.

Coordenades Sundsvall, Hrffners Allé N 62.39324 E 017.334486 (sota el pont, prop de Sundsvall)

Quilòmetres 69.023

Dimecres 5 d'octubre del 2022

Viatgem fins tard, cal anar avançant, som lluny de casa.

Avui el paisatge ha canviat una mica, veiem llacunes i a més dels boscos de coníferes hi ha trams amb bedolls, que per sort s’han vestit de tardor, donant uns colors fantàstics al curs de la carretera.

Trobem a faltar els fiords i els paisatges noruecs.

Quilòmetres  69.882

Coordenades, 40 quilòmetres abans de Helsingborg. Preferim aturar abans de creuar aquesta gran població

Coordenades Lisåkravägen 4, 264 94 Klippan, Suècia N. 56.206412 E. 13.106231

Dijous 6 d'octubre del 2022

Ben descansats anem direcció Malmó. Fa molt vent i ve de cara però no tardem gaire en veure aquesta gran obra enginyeria.

S'aprecia molt més quan l'agafes per aquest costat suec, veus com després de travessar un llarguíssim pont damunt del mar, la carretera desapareix com si l'engolis la terra, passem a fer l'últim tram dins el túnel sota el mar. Impressionant!

Deixem Suècia i cal fer travessa d'un tros de Dinamarca, fins arribar a Rødbyhavn on agafem el Ferry que ens porta a Alemanya.

Ens acomiadem dels Països escandinaus des del Ferry que ens porta a Puttgarden, navegant per un mar molt esverat.

I ja tot va de baixada, creuem l'illa de Fehrmarn i ja, immersos en l'autopista Alemanya, per sort, baixem bé, molts embussos pels que pugen, nosaltres anem rodant fins,  Kassel.

Coordenades Kassel N 51.267987 E 9.518934

Quilòmetres 70615

Divendres 7 d'octubre del 2022

Avui rodem un tros d’Alemanya i ja agafem l’autopista de França. Calculem fer nit a una àrea que ja coneixem, doncs quan viatgem a l’Alsàcia hi fem nit. És al costat d’un Super U, s'hi està bé i no t’has de desviar massa de l’autopista.

Coordenades 110 Rte de Rives, 38140 Apprieu, Francia N 45.397915 E 5.466404

Quilòmetres 71.540

Dissabte 8 d'octubre del 2022

Ja tenim moltes ganes d’arribar a casa, molts dies , molt lluny, moltes emocions.

Aturem a dinar a l’àrea de l’Empordà, buidem aigües i anem agrupant bosses per tal de fer la buidada més àgil.

I com ja és un clàssic en els meus viatges una mostra de feinetes fetes amb ganxet. Un bon record d'un gran viatge.